Translate

Monday, May 18, 2015

Alms and Prayers for the Deceased ( St. Nikolai Velimirovich )



Through their prayers and alms for the deceased, Christians display the relationship between this world and the world to come. The Church in this world and the Church in the other world are one and the same - one body, one in being - as does the root of a tree beneath the earth comprise one organism with the trunk and the branches of the tree above the earth. It is clear from this how we who comprise the Church on earth can receive help from the saints and the righteous ones from the Heavenly Church as well as the deceased sinners in the other world can receive help from us on earth. St. Athanasius says: "As it happens with wine inside a barrel which, when the vineyard blooms in the field, senses it and the wine itself blossoms together with it, so it is with the souls of sinners. They receive some relief from the Bloodless Sacrifice offered for them and from charity" performed for their repose. St. Ephraim the Syrian cites that same example with wine and the vineyard and concludes: "And so, when there exists such mutual sensitivity even among plants, is not the prayer and sacrifice felt even more for the departed ones?"

St. Nikolai Velimirovich


http://agapienxristou.blogspot.ca/2013/07/alms-and-prayers-for-deceased-st.html

ΝΕΠΑΛ - Ή χώρα πού δεν έχει ούτε έναν ορθόδοξο!


Ό Σιουμπάς (Shubhas) καί ή σύζυγός του Καμάλα (Kamala) είναι ένα πολύ γοητευτικό καί ελκυστικό ανδρόγυνο. Τα δύο παιδιά τους είναι γλυκά, ντροπαλά και ήσυχα, αλλά με έτοιμο χαμόγελο στα χείλη. Ή κόρη τους, ή Άσμα (Asma), ήταν τραυματισμένη και είχε μία σοβαρή αμυχή στο γόνατο και δυσκολευόταν να περπατήσει. Ας προσευχηθούμε ότι δεν θα προκληθεί καμιά μόλυνση.
Μου έδωσαν την επιλογή να μείνω στο σπίτι τους ή να πάω σε ξενοδοχείο. Φυσικά, επειδή μου αρέσει ή ησυχία, θα ήταν πολύ εύκολο να διαλέξω το ξενοδοχείο. άλλα σκέφτηκα ότι ήταν σημαντικό να μείνω μαζί τους. "Έχουν ένα μικρό διαμέρισμα και μου έδωσαν το δωμάτιό τους, ενώ αυτοί έμειναν στα κρεβάτια των παιδιών τους. Κάνουν μία θυσία και ταπεινώνομαι γι’ αυτό.
Ή παρουσία μου αποδείχθηκε ότι ήταν μία μεγάλη ενθάρρυνση για τον Σιουμπάς. Μου είπε ότι πολλοί άνθρωποι πού πρώτα έδειξαν ενδιαφέρον για το τί έχει να πει για την 'Ορθοδοξία, απομακρύνθηκαν σιγά-σιγά. γιατί ύστερα από δύο και πλέον χρόνια αναμονής, κανένας δεν ερχόταν να τον βοηθήσει. Τώρα έχει ενθουσιαστεί και με θέλει να ταξιδέψω μαζί του και σε άλλα μέρη για να συναντήσουμε ανθρώπους, οι όποιοι θα έχουν την ευκαιρία να δουν να κτίζεται μία εκκλησία εδώ στο Νεπάλ.
Μου ανέφερε ότι τον επισκέφτηκε ένας ιερέας από το Χόνγκ Κόνγκ. Μού είπε μόνο ότι ήταν παχύς. Τον συνέκρινε με τούς μοναχούς στο Βατοπαίδι. οι όποιοι αποτελούν το ’Ορθόδοξο κριτήριο γι’ αυτόν. Πάντοτε τούς αποκαλεί άγιους. Είπε άκόμα ότι έμεινε στο ξενοδοχείο Hyatt. "Έπειτα από αυτό. είχα άκόμα ένα λόγο να μείνω έδώ μαζί τους.


Προσέχουν πολύ τί μού δίνουν για φαγητό και χρη¬σιμοποιούν μόνο βρασμένο νερό. ’Ακόμα και το δικό τους πόσιμο νερό είναι βρασμένο για να μην άρρωστή- σουν και οι ίδιοι.
Ή πόλη είναι πολύ θορυβώδης όλη την νύκτα μέχρι και το πρωί. Κατά την διάρκεια της ημέρας. ή τροχαία κίνηση είναι απίστευτα πυκνή και οι οδηγοί αιδώ κάνουν τούς "Έλληνες οδηγούς να φαίνονται οι πιό προ¬σεκτικοί και ευγενικοί απ' όλους. Κάποιος επιβιώνει αιδώ μόνο με την Χάρη τού θεού.
Παρασκευή 20 Οκτωβρίου
Το κρεβάτι στο όποιο κοιμούμαι είναι τού Σιου¬μπάς και της Καμάλα. στο δωμάτιό τους. Είναι ένα διπλό χωρίς στρώμα, με κομμάτια ξύλου για βάση αντί για σούστες, με μια πλεκτή κουβέρτα πάνω. Έτσι ό πόνος μου από την αρθρίτιδα στους γοφούς αυξάνεται το βράδυ. Το δωμάτιο τού μπάνιου είναι μικρό. Για χάρη μου φώναξαν έναν υδραυλικό να διορθώσει τη παροχή ζεστού νερού, αλλιώς το βράζουν σε χύτρα και πλένονται με τον κουβά. Τούς ζήτησα να μην το κάνουν, άλλα μού είπαν το χρειάζονται έτσι κι αλλιώς τον χειμώνα γι' αυτούς και τα παιδιά.
Στην μικρή τους κουζίνα, τρώμε πρώτα εγώ και ό Σιουμπάς. ενώ ή γυναίκα του μάς σερβίρει. Αργότερα τρώει με τα παιδιά της. παρόλο πού έψές έφαγε μαζί μας και ό Σίρις (Shirish). Αυτός είναι ό ινδουιστικός τρόπος, παρόλο πού. αν ήταν ακόμα Ινδουιστές, δεν θα μού επέτρεπαν να φάω μαζί τους.
Ή ζωή στην Κατμαντού φαίνεται πολύ μελαγχολική. Και τώρα με τον συνεχή κίνδυνο πολέμου με τούς Μαόίστές. ό Σιουμπάς δεν βλέπει να υπάρχει ελπίδα για την χώρα. Κι όμως, ό ίδιος είναι πολύ θετικός. Ευαγγελίζεται με πολύ ζήλο τον Χριστό. Συνήθιζε να πηγαίνει παλιά στο τέμενος Πασιουπατινάτ (Pashu- patinat) και να κηρύττει τον Χριστό. Με τον καιρό αυτό άρχισε να γίνεται πολύ επικίνδυνο και υπήρχε ό κίνδυνος φυλάκισης. Πήγαινε επίσης και στο συγκρό¬τημα με τούς ασκητές. πού είναι απρόσιτο, είναι μόνο για τούς Ιερείς και τούς ασκητές. Τον έβλεπαν σαν ένα απλό άνθρωπο με κανονικά ρούχα και δεν τον ελάμβαναν υπόψη. 'Ύστερα άρχισε να τούς μιλά χρησιμο¬ποιώντας την Σανσκριτική, την ιερή γλώσσα των Ινδουιστών, την όποια γνωρίζει να χρησιμοποιεί μόνο ή υψηλότερη κάστα των Βραχμανιστών ιερέων και των ασκητών. Αυτό τράβηξε την προσοχή τους, όπως και ό Απόστολος Παύλος όταν μιλούσε στους Εβραίους χρησιμοποιώντας Εβραϊκά ( Πράξεις 22). Μετά τούς προσκαλούσε στο διαμέρισμά του και τούς μιλά για τον Χριστό.
'Επίσης ευαγγελίζεται στους ανθρώπους από το Μπουτάν, στην ίδια τους την χώρα, αλλά και στους εκατό χιλιάδες πρό¬σφυγες πού βρίσκονται στο Νεπάλ. Αυτό στο Μπουτάν είναι παράνομο και τιμωρείται με θάνατο. Κάποτε ταξίδευε το βράδυ μυστικά και τα Χριστιανόπουλα τον περικύκλωναν για να τον προστατέψουν από τούς Μαόίστές. Αν έμενε μόνος του. σίγουρα θα τον πυροβολούσαν. "Έχει επίσης μεταβεί μυ¬στικά και στο Θιβέτ για τον ίδιο λόγο και έχει προσηλυτίσει δύο θιβετιανούς μοναχούς. Με την βοήθεια τού θεού θα τούς συναντήσω όταν θα φύγουν από το Θιβετιανό μοναστήρι τους σε μερικές μέρες. Τώρα με ρωτά αν στην επόμενη μου επί-σκεψη θα ήθελα να συναντήσω τον βασιλιά τού Νεπάλ. Ό σπι¬τονοικοκύρης του είναι ό προσωπικός γραμματέας τού βασιλιά και θα προσπαθήσει να το διευθετήσει. Ωστόσο είναι πολύ πιθανόν μέχρι να επιστρέψω. ό βασιλιάς να έχει εκθρονι¬στεί ή ακόμα και να σφαγιαστεί.
"Έχει επίσης ταξιδέψει στο Πακιστάν και δίδαξε ανοικτά στους μουσουλμάνους. Ό θεός έχει αναστήσει έναν απόστολο Παύλο στο Νεπάλ. Προσεύχεται και πιστεύει ότι το Νεπάλ θα γίνει το κέντρο τού Ορθόδοξου ευαγγελισμού για όλες τις γει¬τονικές χώρες. Ό θεός να τον ευλογεί. Δείχνει τα γύρω βουνά και λέει: «Αιδώ θα κτιστεί το μοναστήρι μας. μετά το κτίσιμο της εκκλησίας». Ό θεός να το ευλογήσει.
Φαίνεται ότι ό δωδεκάχρονος Σίρις μοιάζει πολύ στον πα¬τέρα του. Αυτός και ή "Άσμα πηγαίνουν σε ιδιωτικό Ινδουιστικό σχολείο. Ό Σίρις έδωσε σε όλους τους δασκάλους μία Βίβλο και τούς μίλησε για τον Χριστό. Και οι δύο έχουν απομνημονεύσει πολλές παραγράφους από τις γραφές και γνωρί¬ζουν όλα τα βιβλία της Βίβλου. Οι προτεστάντες ντροπιάζουν τούς Ορθοδόξους όσον αφορά την γνώση των γραφών. Ό Σίρις. αν θέλει ό θεός, θα γίνει ένας καλός ιερέας.
Χθές τό πρωί δίδαξα γιά τριάντα λεπτά τόν Σιουμπάς καί τήν οίκογένειά του καί απάντησα στις ερωτήσεις τους. Σήμερα τό πρωί, πρέπει νά τρέξουν γιά δουλειές, χαί εκτός άπό μερι¬κές λέξεις πού άντάλλαξα γιά τήν εκκλησία χαί τά "Αγια Μυ¬στήρια μέ τόν Σιουμπάς. τίποτε τό σπουδαίο δέν έγινε.
’Αργότερα τούς μίλησα λίγο γιά τήν Εκκλησία ύς πνευμα¬τικό νοσοκομείο, γιά τίς ίάσεις των ψυχών, γιά τήν ιαματική ικανότητα τών άγιων μυστηρίων, τίς πνευματικές θεραπείες τών ασκητικών έργων, καί τών ιερέων ώς ιατρών.
'Ύστερα πήγαμε στό κέντρο τής Κατμαντού. άπό τήν πε¬ριοχή θαμέλ στήν πλατεία Ντερμπάρ. σ’ ένα βουδιστικό μο¬ναστήρι μέ θυσιαστήριο καί ύστερα στό μεγαλύτερο Stupa στόν κόσμο, τό Bodhnath Stupa. "Οπου πήγαινα, προκαλούσα τήν περιέργεια, καί στούς Δυτικούς καί στούς Άσιάτες. Κά¬ποιοι Δυτικοί μού έβγαλαν φωτογραφία. "Αλλοι φάνηκαν νά ενοχλούνται έπειδή τούς κατέστρεψα τήν φαντασίωση τών
βουδιστικών τους διακοπών.
Ό Σιουμπάς κι έγώ ανεβήκαμε στό Bodnath Stupa και τριγυρίζαμε μέ τούς βουδιστές προσκυνητές, λέ¬γοντας τήν ευχή τού Ιησού. "Εψαλλα «Τήν Τιμιωτέραν τών Χερουβείμ» ίσως γιά πρώτη φορά στήν ιστορία τού Νεπάλ!
Στήν επιστροφή μου προσευχήθηκα γιά νά γιατρευ¬τεί τό γόνατο τής "Ασμα καί τήν άλειψα μέ τό λαδάκι τού αγίου ’Ιωάννη Μαξίμοβιτς. Τούς έδειξα τήν εικόνα τού άγιου 'Ιωάννη καί τούς μίλησα λίγο γιά τήν ζωή του. Στόν Σιουμπάς έδωσα καί τήν βιογραφία του.
21 Οκτωβρίου
Σήμερα είναι μέρα γιορτής. Ερ¬γάζονται έξι μέρες καί τό Σάββατο ξεκουράζονται. Γι’ αυτό οί Προτεστάντες τελούν τήν λειτουργία τους τό Σάββατο. Σήμερα τό πρωί ένας νεα¬ρός έπισκέφθηκε τόν Σιουμπάς. Κα¬τάγεται άπό ένα μέρος έξω άπό τήν κοιλάδα τής Κατμαντού καί σπου¬δάζει φωτογραφία σέ ένα κολλέγιο έκεϊ. Είναι προτεστάντης καί όνομάζεται Σίλας. Ό αδελφός του είναι πάστορας στό χωριό τους. Τού μίλησα γιά τήν ’Ορθόδοξη 'Εκκλησία σ’ άντίθεση μέ τόν προτεσταντισμό. Τού διάβασα τίς προ-σευχές γιά τό ταξίδι καί έβαλα τό πετραχήλι στό κεφάλι του καί τόν ευλόγησα.
Τό άπόγευμα μερικοί προτεστάντες θά έρθουν νά μάς έπισκεφθούν καί θά μιλήσουμε γιά τήν Ορθοδο¬ξία. θά πηγαίναμε γιά επισκέψεις πάλι αργότερα τό πρωί, άλλά άρχισε πάλι νά βρέχει καί κάνει περισσό¬τερο κρύο. Γι’ αύτό θά ξεκουραστώ, θά προσευχηθώ καί θά προετοιμαστώ γιά τό βράδυ.
Φαίνεται δτι ό Σιουμπάς πρέπει νά έρθει στήν Walla Walla καί νά ζήσει λίγο μέσα στήν λειτουργική ζωή τής έκκλησίας. Δέν τό έχει ξανακάνει αύτό. Πρέ¬πει νά έχει αύτή τήν έμπειρία γιά νά μπορέσει νά δη¬μιουργήσει ένα δραμα γιά τό τί πρέπει νά επιδιώξει έδώ. "Ισως νά μείνει μετά τήν Μεγάλη Σαρακοστή μέχρι καί τού Αγίου Πνεύματος.
Ή σχολική χρονιά είναι δύσκολη επειδή οί Μαόίστές χτυπούν άκόμα καί στή Κατμαντού. Πέρυσι τά παιδιά πήγαν σχολείο μόνο 3-4 μήνες. Γιά νά πιέσουν τήν κυβέρνηση οί Μαόίστές. άπαιτούν τό κλείσιμο τών σχολείων. "Οταν μένουν άνοικτά, τά άνατινάζουν μέ εκρηκτικά. Οί Μαοϊστές είναι πολύ πιό δυνατοί άπό τήν κυβέρνηση καί τόν στρατό. Τό μόνο πράγμα πού τούς κρατάει λίγο πίσω είναι ό φόβος δτι θά χάσουν τήν ξένη βοήθεια, άν πάρουν τήν έξουσία στά χέρια τους μέ τήν βία.
Τό άπόγευμα μόνο ένας ήρθε γτά επίσκεψη. ’Ονο¬μάζεται Λάξμι. Είναι Ίνδουιστής, άλλά τώρα έξ αιτίας τού Σιουμπάς πι¬στεύει στόν Χρι¬στό. Παρ’όλα αύτά. άκόμα λογα-ριάζει τό κόστος τής άλλαγής στήν θρησκεία καί δέν έχει εκφραστεί άνοικτά γιά τόν Χριστό. Γιά τούς Ίνδουιστές ή άλλαγή θρησκείας σημαίνει ότι θά χάσουν τήν οίκο- γένειά τους, τήν κάστα τους, άκόμα χαί τήν ζωή τους. Μιλήσαμε μαζί γιά μία περίπου ώρα γιά τήν 'Ορθόδοξη πίστη. 'Ύστερα βοήθησα λίγο τόν Σιουμπάς μέ τήν μετά¬φραση τής Nicene Creed, καθώς καί τίς προσευχές γιά τούς κατηχουμένους. Παρέλυσα άπό τόν φόβο όταν άντιλήφθηκα ότι αύτά πού γράφει θά επαναλαμβάνο¬νται άπό τώρα καί στό έξής στό Νεπάλ άπό τούς ιθα¬γενείς πού θά γίνονται 'Ορθόδοξοι. Τόν προέτρεψα επανειλημμένα νά είναι προσεκτικός.
Απόψε ή διασκέδαση γιά τήν εθνική γτορτή άναψε γιά τά καλά. Παντού στήν κοιλάδα, σέ κάθε κατεύ¬θυνση. Ολα τά σπίτια φωτίζονται στά μπαλκόνια καί στις στέγες μέ λαμπιόνια. Οί πόρτες καί τά παράθυρα είναι ορθάνοιχτα. Κι όλα αύτά γιά νά προσκαλέσουν τήν θεά Λάξμι στό σπίτι τους. Είναι ή θεότητα τών χρη¬μάτων καί τού πλούτου. Πολλά βεγγαλικά καί άστεράκια. πολλά τραγούδια άπό τά σπίτια άκούγονται μέ μεγάφωνα καί σφυρίχτρες παντού. Χθές προσκυ¬νούσαν τούς σκύλους καί είδα πολλούς άπό αυτούς μέ κόκκινη μπογιά στό κεφάλι καί γιρλάντες μέ λουλούδια στόν λαιμό. Αύριο θά προσκυνούν τις αγελάδες καί τήν επό¬μενη τά βόδια. Τις δυό τελευταίες μέρες πρόσεξα πολλούς ανθρώπους νά προσφέρουν θυσίες στά είδωλα. Ή χώρα είναι μέσα στό σκοτάδι καί χρειάζεται τό Φώς τού Χριστού.
22 'Οκτωβρίου
Σήμερα είναι ή μέρα πού θά άρχίσουμε έπίσημα τήν 'Ορθόδοξη ιεραποστολή στή Κατμαντού καί θά κατατάξω τόν Σιουμπάς καί τήν οίκογένειά του τούς κατηχουμένους. Δόξα τώ Θεώ.
Λίγο πρίν άπό τις όκτώ τό πρωί, ήρθε ένα ζευγάρι ντό¬πιων στήν 'Ακολουθία. "Εβαλα μία εικόνα τού Χριστού στό τραπέζι καί άρχισα τις ευχές τής πρώτης ώρας. Ό Σιουμπάς διάβαζε τούς ψαλμούς στήν γλώσσα τού Νεπάλ. 'Ύστερα άρχισα νά προσεύχομαι γιά τήν προσαγωγή των κατηχουμέ¬νων. Ενόσω έλεγα τις προσευχές στά 'Αγγλικά, ό Σιουμπάς προσευχόταν δυνατά στά Νεπαλέζικα. "Εβαλα τά χέρια μου πάνω σέ κάθε μέλος τής οικογένειας καί έλεγα τήν προσευχή γιά τόν καθέναν άπό αυτούς. 'Ύστερα έδωσα στόν Σιουμπάς τά απαραίτητα χαρτιά πού δείχνουν δτι άνήκει πιά στούς κα¬τηχούμενους καί στήν έπίσημη απαρχή τής ιεραποστολής στή Κατμαντού. (Αυτό είναι αναγκαίο γιά νά εδραιώσει τήν δου¬λειά πού κάνουμε έδώ. Ύστερα βγάλαμε όλοι μαζί φωτο¬γραφίες).
Ό ένας άπό τό ζευγάρι πού ήταν μαζί μας ήταν Εύαγγελιστής. Ήρθε στή Κατμαντού έξαιτίας των Μαοϊστών. Τό χωριό τους βρίσκεται σέ άπόσταση δεκαεπτά ώρών μέ τό λε¬ωφορείο καί τριών ήμερων περπάτημα. Ό Σιουμπάς μού ζή¬τησε νά μοιραστώ λίγα πράγματα μαζί του καί έτσι άρχισα νά μιλώ γιά τήν 'Ορθοδοξία καί τήν άπαρχή τού Προτεστα¬ντισμού. Βλέπω ότι τό ίδιο βασικό μήνυμα θά επαναλαμ¬βάνω καθ’ δλη τήν διάρκεια τού ταξιδιού μου.
Μού ζήτησαν νά προσευχηθώ γι’ αύτούς καί έτσι έβαλα τό πετραχήλι στά κεφάλια τους. 'Ύστερα πήραμε μπανάνες καί τσάι γιά πρόγευμα. Αργότερα βγήκα λίγο στήν στέγη γιά νά κοιτάξω τήν πόλη πού καθάρισε άπό τήν βροχή καί νά δώ τόν ήλιο πού έλαμπε ζωηρά. Πέρασα λίγη ώρα προσευχόμε¬νος γιά τήν χώρα καί τούς άνθρώπους της. Χωρίς νά τό πε¬ριμένω, ό Θεός μού έδωσε άγάπη καί δάκρυα γι' αύτούς τούς άνθρώπους καί συγκινήθηκα βαθιά μέ τήν Χάρη Του. Τό είπα στόν Σιουμπάς καί άπόψε θέλω νά διαβάσω τήν άκολουθία τού 'Αποδείπνου πάνω στήν στέγη.
Μιλώντας άργότερα μαζί του. ό Σιουμπάς έξέφρασε τήν πεποίθηση ότι πολλοί Νεπαλέζοι θά άσπαστούν τήν 'Ορθο¬δοξία. Γιά κάποιο χρονικό διάστημα είχε σταματήσει νά εύαγγελίζεται καί νά διδάσκει επειδή κανένας άπό τήν 'Ορθόδοξη Εκκλησία δέν τόν βοηθούσε. "Εχει επιτύχει πολλά παντού στήν χώρα. 'Εδώ στήν Κατμαντού υπήρχε μία όμάδα 30-40 άνθρώπων πού είχαν πολύ ενδιαφέρον γιά τήν 'Ορθόδοξία. Παρόλα αύτά. αφού ζητούσε έδώ καί τρία χρό¬νια βοήθεια, κανένας δέν ήρθε άπό τήν 'Ορθοδοξία καί οί άνθρωποι άρχισαν νά σκορπίζονται, πιστεύοντας ότι τούς έξαπατούσε. ’Ακόμα καί ό ίδιος, όπως είναι φυ¬σικό. πολεμούσε μέ τίς άμφιβολίες καί τούς λογισμούς. Τώρα έχει πάρει πάλι κουράγιο καί άρχισε νά διδά-σκει. μαζεύοντας κόσμο έδώ καί σ' όλόκληρη τήν χώρα. ’Ακόμα μού είπε: «Απλώς μήν μάς άφήσεις μό¬νους. Μήν έγκαταλείψεις αύτό πού κάνουμε».
Ή καρδιά μου συγκινήθηκε. Υπάρχουν πάρα πολ¬λές εύκαιρίες γιά τήν ’Εκκλησία έδώ. Πραγματικά οί άγροί είναι έτοιμοι γιά θερισμό. Αλλά θά υπάρχουν έργάτες; Ό Σιουμπάς λέει δτι υπάρχουν πάρα πολύ λίγοι ιερα¬πόστολοι έδώ. Οί πε¬ρισσότεροι άπό τούς προτεστάντες έχουν φύγει έπειδή: «Οί πε¬ρισσότεροι φοβούνται νά έρθουν πιά έδώ ». Ό Θεός νά δώσει κουρά¬γιο στούς Όρθοδόξους.
23 Όκτωβρίου
Μετά τίς πρωινές προσευχές καί τό πρό¬γευμα, προσπαθήσαμε νά συνδεθούμε μέ τό ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, άλλά. δπως συμβαίνει συνήθως έδώ, δέν ύπήρχε σύνδεση. “Ετσι τούς δίδαξα δύο "Υμνους. Τό τροπάριο τού Σταυρού καί τής Άναστάσεως. «Σήμερον ή Σωτηρία». Μέ ήχογράφησαν ώστε νά μπορούν νά έξασκούνται όταν θά φύγω.
Μέ όλόκληρη τήν οικογένεια πήγαμε σήμερα στήν ιστορική πόλη Μπαχτιμπούρ. Πολύ ένδιαφέρουσα πόλη. Είχαμε ένα πολύ μακρύ καί δύσκολο ταξίδι μέ τό ταξί. Ένώ ταξιδεύαμε, ήρθαμε άντιμέτωποι μέ τέσ¬σερα λεωφορεία Μαοϊστών. πού κάθονταν άκόμα καί στις οροφές, καί φορούσαν τά κόκκινα μαντήλια, καθώς άνέμιζαν τίς σημαίες τους. Σέ κάποια στιγμή βρεθήκαμε ανάμεσα σέ δύο λεωφορεία. Τούς κοίταξα καί μέ κοίταζαν πίσω. Φαίνονταν νά διερωτώνται: « Τί είναι αύτό;». Τούς σταύρωσα καί ευχήθηκα νά βοη¬θήσει ό θεός νά φύγουν άπό τό Νεπάλ. Ή χώρα βρί-σκεται σέ σταυροδρόμι. Ό θεός νά τούς λυτρώσει.
Πίσω στό σπίτι πιά είμαστε όλοι πολύ κουρασμέ¬νοι. Μετά τό φαγητό τούς μίλησα γιά τούς Αγίους καί τούς Προστάτες Αγίους. "Υστερα τούς άνέφερα ποιός θά είναι ο δικός τους προστάτης "Αγιος. Ό Σιουμπάς θά έχει τόν άπόστολο Παύλο γιά ευνόητους λόγους, ή Καμάλα θά έχει τήν άγια Μεγαλομάρτυρα Αικατερίνη. Ό Σίρις θά έχει τόν άγιο Σεραφείμ καί ή "Ασμα τήν μάρτυρα Άνυσία.
Απόψε συζητήσαμε γιά τό ταξίδι μας έξω άπό τήν Κατμαντού καί ό Σιουμπάς μού διηγήθηκε τήν προη¬γούμενη ζωή του ώς Ίνδουιστής ιερέας, κάτι πού είχε πολύ ένδιαφέρον καί πού μέ βοήθησε νά τόν κατα¬λάβω καλύτερα ώς άνθρωπο.
25 ’Οκτωβρίου
Τό πρωί ταξιδέ¬ψαμε γιά πρώτη φορά έξω άπό τά σύνορα τής Κατμαντού. Μόλις πού ταξιδέψαμε δέκα λεπτά καί τό λεω¬φορείο μας σταμά¬τησε σέ μία διασταύρωση καί δέν προχωρούσαμε άλλο. Ό Σιουμπάς φώναξε: «Μαόίστές». Αύτό τρά¬βηξε τήν προσοχή μου. Είδα καμιά δωδεκαριά άστυνομικούς νά έρχονται στήν διασταύ¬ρωση καί σκέφτηκα ότι θά τά κανόνιζαν. "Ομως μόλις εξέτασαν τήν κατάσταση, γύρισαν πίσω καί έπέστρεψαν άπό εκεί πού ήρθαν.
"Υστερα άρχισαν νά μυρίζουν καμένα έλαστικά. Οί Μαοίστές έβαλαν φωτιά σέ μερικά έλαστικά γιά νά έμποδίσουν τήν κίνηση τών αύτοκινήτων. Ό όδηγός μας γρήγορα γύρισε τό λεωφορείο πρός τά πίσω καί, άφού βρήκε ένα μικρό δρομάκι, τό άκολουθήσαμε μέχρι πού μάς έβγαλε πάλι πίσω στόν κύριο δρόμο.
Μέχρι τότε όμως οί Μαοίστές έστησαν μπλόκο σέ όλους τους δρόμους καί οί φλόγες έφταναν ψηλά. Όμως εμείς φύγαμε καί άνεβήκαμε στά βουνά καί μα¬κριά άπό τήν Κατμαντού.
’Οκτώ ώρες μετά (γιά ένα ταξίδι πού στίς Ηνωμέ¬νες Πολιτείες θά χρειαζόταν 2 ώρες), φθάσαμε στόν προορισμό μας. Βρισκόμαστε σέ μία πόλη δίπλα άπό τήν Λουμπίνι, πού είναι ή γενέτειρα τού Βούδα. Αύριο θά συναντήσουμε κάποιους Προτεστάντες. γνωστούς τού Σιουμπάς. Θά μείνουμε δύο μέρες καί μετά θά με-
ταβούμε στά άνατολικά. Ό Σιουμπάς προσπάθησε νά συνα¬ντηθούμε μέ τήν οικογένεια τής Καμάλα, άλλα αυτοί άρνήθηκαν. Είναι Ίνδουιστές καί τήν έχουν άποκόψει άπό τήν οικογένεια.
25 Όκτωβρίου
Σήμερα πήγαμε στήν Λουμπίνι. Ωραία, καινούργια, βουδισηκά μοναστήρια έχουν κτιστεί εδώ άπό τούς Βουδιστές άπό πολλές διαφορετικές χώρες. 'Ωραιότατα τεμένη, άλλά άδεια. Εντελώς άποκομμένα άπό όποιαδήποτε πνευματική παρουσία. Κατ' άκρίβεια. δέν ένιωσα ούτε καμία δαιμονική δύναμη μέσα, άπλά μία κενότητα. Αντίθετα, στά Ίνδουιστικά τεμένη, κάποιος μπορεί γρήγορα νά άντιληφθεϊ δαιμονικές παρουσίες. Οί άνθρωποι έχει καθ' όλη τήν διάρκεια τής ημέ¬ρας θυσιάζουν στούς δαίμονες.
Περπατώντας άνάμεσα στις μεγάλες εκστάσεις τών βουδιστικών μοναστηριών. οί πάντες μέ κοίταζαν μέ περιέργεια καί άπορία.
"Ενας Βουδιστής μοναχός μέ προσέγγισε καί μου συστήθηκε. «Μέ λένε Ν καί είμαι Βουδιστής μοναχός».
Τού άπάντησα: «Είμαι ό π. Σεραφείμ καί είμαι Χριστιανός Ορθόδοξος ιερέας». Χαμογέλασε, μέ καλωσόρισε στό Νεπάλ καί συνέχισε τόν δρόμο του. Υπάρχουν κάποιες περίεργες όμοιότητες άνάμεσά μας. Καί οί δυό μας φορούσαμε κάπως παρόμοια ρούχα, τό ράσο μου καί ή ρόμπα του. Καί οί δυό κρατούμε κομποσκοίνια πού είναι σχεδόν πανομοιότυπα. Οί άνθρωποι δέν ξέρουν πώς νά μέ άντιμετωπίσουν, άλλά άρκετοί ένδιαφέρονται καί θά άκουγαν ευχαρίστως τί έχω νά πώ. "Αλλοι φυσικά δέν είναι τόσο φιλικοί καί αντιδρούν στήν δυ¬τική παρουσία μου.
"Επειτα άπό λίγες ώρες σ' αύτό τό άχανές μέρος, πήραμε τό λεωφορείο καί έπιστρέψαμε στήν πόλη καί τό ξενοδοχείο μας. Ωστόσο, στά τρία τέταρτα τού δρόμου συναντήσαμε καί πάλι τούς Μαόίστές. Λεωφορεία έμπόδιζαν τήν κυκλοφορία καί έλαστικά καίγονταν. "Ετσι νοικιάσαμε μία χειράμαξα καί ό όδηγός μάς πήγε πίσω στό ξενοδοχείο άπό πλαϊνά σοκά¬κια.
Καί νά τί μας περίμενε εκεί. Ή κύρια εκδήλωση είχε στηθεί άπέναντι άπό τό ξενοδοχείο μας. Είπα στόν Σιουμπάς νά πάμε νά δούμε τί γίνεται. Αυτός άρνήθηκε καί είπε ότι καλύ¬τερα θά ήταν άν πηγαίναμε στό δωμάτιό μας. 'Αλλά τήν ώρα πού πλήρωνα τόν όδηγό, κατευθύνθηκα πρός τήν έκδήλωση.
Μιά εξέδρα είχε στηθεί εκεί όπου κάθονταν οί Μαόίστές. Μιά γυναίκα μιλούσε μέ πάθος καί οί άνθρωποι κάθονταν στό έδαφος άκούγοντας. Πλησίασα καί οί ηγέτες μέ κοίταξαν. Άντιλήφθηκα Οτι, άν άπλά περπατούσα στήν εξέδρα, θά μπο¬ρούσα εύκολα νά άποσπάσω τήν προσοχή τους καί νά άναστατώσω τήν συνάντηση. "Ημουν έτοιμος νά προχωρήσω όταν ένιωσα τό χέρι τού Σιουμπάς στό μπράτσο μου. «Έλα, πάτερ, πάμε καλύτερα στό δωμάτιό μας. “Ηξερα τί ήθελες νά κάνεις καί γι’ αύτό σέ σταμά-τησα», πρόσθεσε γελώντας.
Εϊπε ότι συνήθιζε νά χρησιμοποιεί μία πλαστή δη¬μοσιογραφική ταυτότητα γιά νά παραβρίσκεται στις μαοϊκές συναντήσεις στά χωριά καί ύστερα δίδασκε γιά τόν Χριστό. Άλλά ή Καμάλα τού ζήτησε νά σταμα¬τήσει καί νά σκεφτεϊ τήν οίκογένειά τους.
Αργήσαμε στό μεσημεριανό, άλλά τήν ώρα πού τρώγαμε ήρθε ένας Προτεστάντης ηγέτης καί μάς πλη¬σίασε. 'Αρκετοί άλλοι έπρόκειτο νά έρθουν, άλλά εμποδίστηκαν άπό τήν άπεργία. Ταξί¬δεψε τριάντα λεπτά μέ τά πόδια καί 3 ώρες μέ τό λεωφορείο γιά νά μάς συναντήσει.
Μοιράστηκα μαζί του τήν ιστορία τής Ορθόδοξης ’Εκκλη¬σίας. πώς αύτή ή Εκκλησία διατηρεί τήν άποστολική διδαχή, ότι μόνο αύτή ή Εκκλησία 'έχει διατηρήσει τά άγια μυστήρια κ.λπ. Μου είπε δτι ήθελε νά φέρει καί άλλους στήν Κατμαντού γιά νά μέ άκούσουν νά διδά¬σκω τήν επόμενη φορά πού θά ερχόμουν έδώ.
Ό Σιουμπάς θά ήθελε νά δημιουργήσει ένα σύ¬στημα διδαχής μέ άλληλογραφία γιά τούς ιερείς στά χωριά. Κάτι πρέπει νά γίνει, άλλά χρειάζεται πολλή δουλειά.
Ό Σιούκ, τόν όποιο συνάντησα σήμερα, καί ή οίκογένειά του, διώχτηκαν πραγματικά γιά τήν πίστη τους στόν Χριστό. Ό θείος του ήταν Βουδιστής ήγέτης. πού προσηλυτίστηκε καί όδήγησε καί τήν υπόλοιπη οίκογένειά του στήν πίστη τού Χριστού. Οι Βουδιστές τούς χτύπησαν καί τούς οδήγησαν στά βουνά καί στις σπη¬λιές. Στό τέλος μεταφέρθηκαν σέ άλλο χωριό, δπου υπήρχαν μερικοί άκόμα χριστιανοί. Ό διωγμός στα¬μάτησε όταν υιοθετήθηκε στό Νεπάλ κάποια μορφή δημοκρατίας. Κάποιοι άπό τούς πρώην δήμιους, μά¬λιστα, άσπάστηκαν τόν Χριστιανισμό.
Συνέχισε λέγοντας δτι στήν άρχή τής χριστιανικής ζωής υπήρχε μεγάλη άλληλεγγύη καί ενότητα. Αλλά μέ τόν καιρό οί Δυτικοί ιεραπόστολοι έσπρωξαν τόν δικό τους τοπικισμό καί σήμερα δέν ύπάρχει αύτή ή ενό¬τητα άνάμεσα στούς λιγοστούς χριστιανούς. 0ι Ιερείς φοβούνται καί δέν έμπιστεύονται ό ένας τόν άλλο. Από αύτό τό σημείο άρχισα νά μοιράζομαι μαζί του τήν ιστορία τής 'Ορθοδοξίας καί τού Προτεσταντισμού.
25 'Οκτωβρίου
Αύτό τό πανδοχείο βρίσκεται στήν άκρη τής πόλης, πάνω στό βουνό. Ό Σιουμπάς λέει δτι έδώ είναι ό χώρος όπου θά έδραιωθεί ή δεύτερη εκκλησία στό Νεπάλ γιατί είναι πολύ κεντρικός.
Τόν περισσότερο καιρό είναι πολύ ήσυχα έδώ, άλλά μόλις ξαπλώ¬σαμε στό κρεβάτι, κατά τίς 9.30 μ.μ., χθές, ένας σκύλος άρχισε νά γαυγίζει. Κατά τά μεσάνυκτα ό Σιουμπάς δοκίμασε νά μιλήσει στή ρεσε¬ψιόν γιά νά κάνουν κάτι, άλλά δέν βρήκε άνταπόκριση. Ακόμα καί μέ τίς ώτοασπίδες ήταν τρέλα. Τελικά ξανα¬δοκίμασε, άλλά καί πάλι δέν πήρε άπάντηση. Ό σκύλος τελικά σιώπησε. Ό Σιουμπάς λέει ότι οί δαίμονες έχουν θυμώσει μέ τήν παρουσία μας έδώ.
Τό έρχόμενο άπόγευμα, γνώρισα έναν ιερέα, ό όποιος είχε ταξιδέψει άρκετές ώρες γιά νά συναντήσει έμένα καί τόν Σιουμπάς. Μου διηγήθηκε μία ώραιότατη ιστορία γιά τήν μεταστροφή του στόν Χριστιανι¬σμό όταν τόν ρώτησα σχετικά. Ήταν Βουδιστής λάμα καί είχε άρρωστήσει άπό καρκίνο. “Εφτασε στά τε¬λευταία στάδια τού καρκίνου καί τό Αντικαρκινικό Κέντρο τόν έστειλε στό σπίτι γιά νά πεθάνει. Τά πλευρά του είχαν καταφαγωθεϊ άπό τόν καρκίνο καί είχαν άρχίσει νά έπηρεάζονται καί τά ζωτικά του όργανα. Ή γυναίκα του κατέφυγε σέ άλλες πηγές, όπως στήν μαγεία, άλλά τίποτε δέν συνέβη. Μιά μέρα ένας Χριστιανός πάστορας τήν βρήκε νά κλαίει στήν άκρη τού δρόμου. “Ακούσε τήν ιστορία της καί τής είπε ότι άν ό σύζυγός της δεχόταν τόν Χριστό στή ζωή του. ίσως νά γιατρευόταν άπό τόν Θεό.
"Οταν τό άνέφερε στόν σύζυγό της. έκεϊνος άρνήθηκε. "Οταν όμως ό πόνος άρχισε νά γίνεται άνυπόφορος, μετάνιωσε καί πήγε νά έπισκεφθεϊ τόν πάστορα. Δέχθηκε τόν Χριστό καί άμέσως ένιωσε ειρήνη καί άνακούφιση. Σέ λίγες μέρες είχε γιατρευτεί έντελώς.
"Οταν όμως τό έμαθαν οί χωριανοί του, τόν έξεδίωξαν καί τοϋ είπαν ότι δέν μπορούσε νά παίρνει νερό άπό τήν πηγή τού χω¬ριού πιά, ούτε καί νά αγοράζει φαγητό άπό τήν αγορά. Κά¬ποιες φορές τού έπιτίθεντο καί τόν χτυπούσαν.
"Ενα μήνα αργότερα, ό γιος του έπεσε άπό ένα δένδρο καί έσπασε τό πόδι τού στόν μηρό, καθώς καί τό χέρι του. Δέν τούς έπέτρεψαν νά πάνε στήν κλινική. Τά κόκαλα κόλλησαν μαζί παραμορφωμένα, μέ τό ένα πόδι πιό κοντό άπό τό άλλο, ένώ τό δεύτερο δέν μπορούσε καν νά τεντωθεί. "Επρεπε νά χρησιμοποιεί πατερίτσες, κουτσαίνοντας. Τό δέ χέρι του ήταν σχεδόν άχρηστο.
Μέ τόν καιρό, έπισκέφθηκαν κλινικές στή Κατμαντού καί άλλού. άλλά κάθε ιατρός τούς έλεγε ότι δέν υπήρχε κάτι πού θά μπορούσαν νά κάνουν. Τό κάταγμα ήταν πολύ παλιό καί δέν μπορούσαν νά τό επιδιορθώσουν. Συνάντησαν καί έναν Κορεάτη Χριστιανό χειρουργό, ό όποιος τό έπιβεβαίωσε, άλλά πρόσθεσε: «"Αν νηστέψετε καί προσευχηθείτε, ό θεός θά τόν γιατρέψει».
Έπέστρεψαν στό σπίτι τους καί γιά τρεις μέρες προσεύ¬χονταν καί νήστευαν. Μπροστά στά μάτια τους τά όστά άρχι¬σαν νά έπιμηκύνονται καί νά Ισιώνουν. Ήταν τόσο χαρούμενοι, πού τό γιόρτασαν τρώγοντας καί δοξάζοντας τόν Θεό. Ύστερα, προσευχήθηκαν καί νήστεψαν γιά άλλες τρεις μέρες καί γιατρεύτηκε καί τό χέρι τού παιδιού. Βλέποντας αύτό οί χωρικοί θαύμασαν καί δήλωσαν ότι αύτός ό Χριστια¬νός Θεός ήταν οπωσδήποτε ένας πολύ δυνατός θεός. Ό έπί κεφαλής τού χωριού άποφάσισε ότι άπό τώρα καί στό έξής κανένας άπό τό χωριό δέν θά έβλαπτε τήν οικογένεια ή άλλο χριστιανό. Γρήγορα καί άλλοι μεταστράφηκαν στόν Χριστό καί ό άνθρωπος αύτός έκανε έκεϊ μιά έκκλησία. "Εκλαιγε καθώς μου διηγούνταν πώς ό θεός τόν άνέστησε στήν άληθινή ζωή καί γιάτρεψε τόν γιό του.
Ωστόσο άκόμα υποφέρει. Τώρα οί Μαοίστές έρχονται συχνά καί καταλαμβάνουν τήν έκκλησία γιά νά τήν χρησιμο¬ποιήσουν γιά τις συναντήσεις τους. Μετά μένουν καί κοι-μούνται μέσα. Τού λένε μάλιστα ότι, όταν θά άνέλθουν στήν εξουσία, θά κλείσουν τήν έκκλησία καί θά τού πάρουν τό κτί¬ριο. Ό Θεός νά τόν προστατέψει!
25 Όκτωβρίου
Στό πρόγευμα σήμερα συναντήσαμε κι άλλον πάστορα, ό όποιος είχε έρθει άπό μακριά γιά νά τόν συναντήσει. (Τήν ώρα πού τρώγαμε, ό Σιουμπάς άπαντούσε στά τηλέφωνα άπό άλλους πού είχαν μάθει ότι βρισκόταν στήν περιοχή καί ήθελαν νά τόν συναντήσουν, άλλά δέν μπορούσαμε νά μεί¬νουμε έδώ γιά πολύ άκόμα). Αύτός ό άνθρωπος άσπάστηκε τόν Χριστιανισμό όταν βρήκε στό δρόμο ένα Χριστιανικό βι-βλίο. τό όποιο διάβασε καί συγκινήθηκε. Αργότερα άρρώστησε πολύ. Τό βράδυ είδε στόν ύπνο του τόν πάστορα πού είχε αφήσει στόν δρόμο τό βιβλίο νά τού λέει νά σηκω¬θεί καί θά γιατρευόταν. Τήν επομένη, βρήκε τόν πά¬στορα. ό όποιος προσευχήθηκε γι' αυτόν. Γιατρεύτηκε καί δέχτηκε τόν Χριστό.
Ό πατέρας του ήταν μάγος καί θύμωσε πολύ μέ τήν απόφαση τού γιου του. Ή μητέρα του τότε άρρώστησε καί αύτός προσπάθησε νά τήν γιατρέψει μέ τά μάγια, άλλά άπέτυχε. Κοροϊδεύοντας τόν γιό του. τού λέει: «Γιά νά δούμε άν ό θεός σου θά τήν γιατρέψει!». Ό γιός προσευχήθηκε στόν Χριστό γιά τήν μητέρα του καί έκείνη γιατρεύτηκε. Ύστερα άπό αυτό, τόσο ό πα¬τέρας όσο καί ή μητέρα άσπάστηκαν τόν Χριστό.
Μέ τόν καιρό άρχισε μία αδελφότητα καί σταδιακά μετα¬στράφηκαν καί άλλοι.
Ωστόσο, ό πάστορας άνέφερε ότι ούτε έκείνος ούτε άλλοι Ιε¬ρείς είχαν δεχθεί όποι- αδήποτε έκπαίδευση ή διδασκαλία. Γνωρίζουν μόνο νά διαβάζουν τήν Βίβλο, νά προσεύχο¬νται καί νά τραγου¬δούν. Ό ίδιος, όπως καί οί άλλοι, μάς τόνισε δτι πρέπει νά καθοδη¬γηθούν. Μοο φαίνεται όμως ότι αύτή ή άπουσία έκπαίδευσης μάς δίδει τήν εύχαιρία νά τούς καθο¬δηγήσουμε ώς 'Ορθόδοξους Χριστιανούς.

"Ύστερα άπό ένα βραδινό ταξίδι 5-6 ώρών μέ λεω¬φορείο πρός τήν Μπιρταμόντ. σήμερα τό πρωί, ώς συ¬νήθως. προσευχηθήκαμε νά μάς δείξει ό θεός τόν δρόμο μας καί νά όδηγήσει κοντά μας τούς άνθρώπους πού θέλει καί νά μάς άνοίξει τίς πόρτες. Είπα στόν Σιουμπάς ότι ήθελα νά κάνω λίγη προεργασία γιά τόν διάκονο θωμά στό θέμα τού νεπαλέζικου τσαγιού. "Ετσι, νοικιάσαμε μία χειράμαξα καί είπαμε στόν όδηγό νά μάς πάει στήν άκρη τής πόλης, στις φυτείες τσαγιού. Τήν ώρα πού πλησιάζαμε, οί θεριστές μετέ¬φερναν τά σακιά μέ τά φύλλα πίσω στό εργοστάσιο. Πλησιάσαμε καί μιλήσαμε στόν φρουρό, ό όποιος έτυχε νά είναι χριστιανός, καί μάλιστα είχε συναντήσει τόν Σιουμπάς στή Κατμαντού τόν περασμένο μήνα. Ό Σιουμπάς -άντίθετα- δέν τόν άναγνώρισε, παρ’ όλο πού έργαζόταν ώς μεταφραστής μαζί του. Ό φρουρός τότε μάς σύστησε στόν διευθυντή, πού ήταν πολύ φι¬λικός καί ό όποιος μάς ξενάγησε στό εργοστάσιο μέ καλή διάθεση. Στό τέλος μάς έδωσε καί δείγματα άπό τό τσάι πού παράγουν έκεί. “Ετσι τά κανόνισε όλα ό θεός κατά τήν διάρκεια τής έπίσκεψής μας στό εργο¬στάσιο. Τώρα ετοιμαζόμαστε νά πορευθούμε πρός έναν καταυλισμό προσφύγων άπό τό Μπουτάν καί νά συναντήσουμε έναν πάστορα.
Μόλις τώρα έπέστρεψα άπό τόν καταυλισμό. Ό θεός νά τούς έλεεϊ. Υπάρχουν περίπου 15 χιλιάδες άνθρωποι στόν καταυλισμό, περιλαμβανομένων καί τριών χιλιάδων χρι-στιανών. Γνώρισα τόν ηγέτη μιας χριστιανικής όμάδας. Τί ταπεινός άνθρωπος! Τόν ρώτησα πώς περνούσε τήν ήμέρα του στόν καταυ¬λισμό. Μού είπε ότι, άφού διαβάσει πρώτα τήν Βίβλο, περνά πάρα πολλές ώρες προσευχό¬μενος γιά τόν κόσμο. «Παρόλο πού δέν ξέρω τόν κόσμο, ό θεός τούς γνωρίζει καί ξέρει τί χρειάζονται». Αύτό εί¬ναι άκριβώς πού λέει ό άγιος Σιλουανός! "Ενιωσα νά βρίσκομαι στήν παρουσία ενός πολύ άγιου άνθρώπου. Ήταν εύλογία πού τόν συνάντησα.
Αύτός καί ή γυναίκα του, όπως καί οί άλλοι πρό¬σφυγες, δέν έχουν τίποτε. Ή καλύβα τους είναι φτιαγ¬μένη άπό μπαμπού καί όλα τους τά έπιπλα είναι ένα κρεβάτι καί δυό- τρία σκαμνάκια. Κάθε δωμάτιο είναι μόνο 4X6 πόδια καί άλλα είναι καί πιό μικρά. Μαγει¬ρεύουν μέ κάρβουνο. Κλείνουν τίς τρύπες τής καλύβας τους μέ εφημερίδες, άλλά τόν περισσότερο καιρό ό άνεμος καί ή βροχή διαπερνούν μέσα άπό τά καλάμια. Οί άνθρωποι έχουν νά άντιμετωπίσουν βαρύτατη ζέστη τό καλοκαίρι, πολλές βροχές τήν εποχή τών μουσώνων καί σκληρό κρύο τόν χειμώνα. Δέν υπάρχει καμιά πηγή θέρμανσης γι’ αυτές τίς καλύβες καί καθόλου προστα¬σία άπό τά στοιχεία τής Φύσης. Τό πάτωμα είναι φτιαγμένο άπό ξηραμένη λάσπη.
Αυτοί οί άνθρωποι δέν έχουν ύπηκοότητα, ούτε καί μέλλον σ' αύτή τήν γή. Ή κυβέρνηση έχει πάρει τά δια¬βατήριά τους καί τά έχει πουλήσει σέ άλλους άπό τό Νεπάλ γιά νά μπορέσουν νά ζητήσουν πολιτικό άσυλο σέ ξένες χώρες. Μέ τό μερίδιο φαγητού πού τούς αναλογεί μόλις καί μπορούν νά επιβιώσουν. Μάς προσέφεραν μέ καλοσύνη τσάι καί μπισκότα. "Ηπια τό τσάι γιά νά τούς εύχαριστήσω. αλλά άφησα τά μπισκότα γι’ αυτούς. Ό πάστορας υποφέρει άπό διαβήτη, αλλά δέν έχει καθόλου φάρμακα.
Τήν ώρα πού φεύγαμε, ήρθε μαζί μας στό ξενοδοχείο γιά νά τού δώσουμε κάποια φάρμακα. Ρώτησα τόν Σιουμπάς άν οί πρόσφυγες επισκέπτονται συχνά τήν πόλη. Όμως άντιλήφθηκα ότι ή απάντηση θά είναι «όχι». Εμείς γιά νά πάμε στόν καταυλισμό είχαμε μισθώσει ταξί γιά νά μάς πάρει αρκετά χιλιόμετρα έξω άπό τήν πόλη καί νά περάσουμε καί δυό ποταμούς, πού είχαν πλημμυρίσει τούς δρόμους, οί όποιοι δέν θά διορθωθούν ποτέ. Οί πρόσφυγες δέν θά μπο¬ρούσαν ποτέ νά μισθώσουν ένα ταξί.
Ό Σιουμπάς μού είπε ότι ό άνθρωπος αύτός ήλπιζε μία μέρα νά άγοράσει ένα ποδήλατο γιά νά μπορέσει νά βρει δου¬λειά, μεταφέροντας ρύζι καί τσάι. Τό ποδήλατο θά τό έδινε μετά στά δυό πνευματικά του παιδιά ώστε νά μπορέσουν νά κερδίσουν κάποια χρήματα γιά τήν οίκογένειά τους. "Ετσι, χρησιμοποιώντας μερικά χρήματα άπό τίς προσφορές τών πι¬στών γιά τήν 'Ορθόδοξη εκκλησία τού 'Αγίου Σιλουανοΰ, ό Σι-ουμπάς τού άγόρασε τό ποδήλατο. Ό Θεός νά τούς βοηθάει όλους.

Φύγαμε άπό τήν Μπιρταμόντ στις 4.30 π.μ. μέ λεωφορείο γιά τή Κατμαντού. Οί οδηγοί τών λεωφορείων είναι ιδιαίτερα απρόσεκτοι. Είδαμε στόν δρόμο άρκετά δυστυχήματα καί έναν άνθρωπο νά έχει χάσει τήν ζωή του. Είμαστε εύγνώμονες στόν θεό πού φτάσαμε σώοι.

3 Νοεμβρίου
Ό Σιουμπάς κι έγώ έπήγαμε χθές στήν περιοχή θάμελ καί συναντήσαμε έναν νεαρό Αμερικανό, τόν Μπέν, ό όποιος κάνει μία μικρή ιεραποστολική εργασία μέ τούς άστεγους καί τούς ναρκομανείς. Είναι ένα καλό παιδί. Περάσαμε τήν ώρα έπισκεπτόμενοι τήν περιοχή γύρω άπό τήν Θάμελ καί τήν πλατεία Ντάρμπαρ.
Τό πρωί, ένώ ετοιμαζόμαστε νά πάμε στήν πόλη, ό Σιου¬μπάς ήρθε καί μού ανακοίνωσε ότι ένας πάστορας είχε φθάσει στήν Κατμαντού καί ήθελε νά μέ δεί. Ό Σιουμπάς τού είχε μι¬λήσει προηγουμένως γιά τήν 'Ορθοδοξία. "Οταν λοιπόν άκουσε ότι ένας 'Ορθόδοξος ιερέας βρισκόταν στή Κατμα¬ντού, ζήτησε νά μέ φέρει στό χωριό του γιά νά μέ γνωρίσει στήν εκκλησία του. "Ωστόσο, επειδή ό Σιουμπάς σκέφτηκε ότι αυτό θά ήταν ύπερβολικό γιά έμένα. έφερε τόν ίδιο τόν πά¬στορα στήν Κατμαντού.
Γιά νά φθάσει έδώ. περπάτησε άπό τό όρεινό χωριό του πρώτα δύο μέρες, περνώντας ποτάμια γιά νά βρει έναν δρόμο. Άπό έχει άναγκάστηχε νά άντέξει ένα ταξίδι 18 ώρών μέ λεωφορείο, γιά τό όποιο ό Σιουμπάς λέει ότι ήταν πολύ χειρότερο άπ' ό,τι έγώ είχα γνωρίσει μέχρι τότε. (Μένει στά δυτικά τού Νεπάλ, καί όσοι δρόμοι υπάρχουν έχει είναι πολύ πρωτόγονοι. Τήν πε¬ρασμένη έβδομάδα ένα λεωφορείο έπεσε σέ γκρεμό, σκοτώνοντας 42 άνθρώπους καί τραυματίζοντας άλ¬λους 45. Παρεμπιπτόντως, δέν υπάρχει λεωφορείο στό Νεπάλ πού νά χωράει τόσους άνθρώπους. Πρέπει νά κάθονταν περισσότεροι άπό 20 στήν οροφή).
Φυσικά δέν γνώ¬ριζα τά προηγούμενα τηλεφωνήματα αυτού τού ανθρώπου στόν Σιουμπάς καί γιά τήν έπιμονή του νά μέ γνωρίσει. "Οταν έμαθα όλα αυτά καί γιά τό πόσο ταλαιπωρήθηκε γιά νά φθάσει ώς έδώ, ένιωσα καί πάλι ντρο¬πή καί ταπείνωση μπροστά σέ τέτοιον άνθρωπο.
Τήν τελευταία φο¬ρά πού αύτός έπισκέφθηκε τή Κατμαντού, έπεσε καί έσπασε τόν αστράγαλό του. προ¬σπαθώντας νά περάσει ένα ποτάμι. Δέν είχε άλλη έπιλογή άπό τό νά συνεχίσει τό ταξίδι του. Μπορείς διά μιάς νά δια¬κρίνεις ότι είναι άνθρωπος μέ δύναμη καί χαρακτήρα. Οί Μαόίστές τόν άπείλησαν καί τόν ξυλοκόπησαν πολ¬λές φορές. "Επρεπε νά ξεφύγει άπό τό χωριό του καί νά κρυφτεί περισσότερο άπό έξι μήνες πριν νά μπορέ¬σει νά επιστρέφει πίσω στήν οίκογένειά του καί τό σπίτι του. Νωρίτερα φέτος τόν άπήγαγαν οί Μαόίστές καί τόν κράτησαν σ' έναν καταυλισμό κρατουμένων γιά έναν μήνα. 'Αλλά πάντοτε καταφέρνει νά έπιστρέφει πίσω στήν οικογένεια καί τήν εκκλησία του. Ό Σι¬ουμπάς λέει ότι αύτός ό άνθρωπος δέν τούς φοβάται.
0ι Μαόίστές έκλεισαν όλα τά σχολεία στήν περιοχή του. Δέν γίνεται καμία διδασκαλία έκεί τώρα γιά τά παιδιά. Αντί αυτής, τούς παραδίδουν καθημερινά κομ¬μουνιστική προπαγάνδα.
Ό Σιουμπάς είπε επίσης ότι οί άνθρωποι πεινούν στά δυτικά της χώρας. 'Εφόσον δέν υπάρχουν δρόμοι, δέν υπάρχει ούτε εμπόριο. Οί περισσότεροι καλλιερ¬γούν μία μικρή έκταση γής. καί άν όλα πάνε καλά, μπορούν νά έχουν τροφή γιά έξι μέ εννιά μήνες τόν χρόνο. Ό πάστορας τόν διέκοψε γιά νά πεί ότι μερυιοί έχουν τροφή μόνο γιά ένα μήνα τόν χρόνο. Έξαιτίας τής κατάστασης, οί πατεράδες φεύγουν γιά τήν Μέση ’Ανατολή καί τήν Ινδία προκειμένου νά κερδίσουν χρή¬ματα γιά τίς οίκογένειές τους. "Εχασε φέτος κάποιες οικογένειες πού έπρεπε νά μετακομίσουν. Αλλά καί άπό τήν άλλη, μόλις έχει έκχριστιανίσει έξι Ίνδουιστικές οικογένειες πού προστέθηκαν στήν εκκλησία του τόν πε¬ρασμένο μήνα.
Επειδή ό Σιου¬μπάς έχει έπισκεφθεί τό χωριό του. αύτός ό άνθρωπος έχει ένδια- φερθεί νά γίνει 'Ορθό¬δοξος χριστιανός. 'Υπάρχουν άρκετοί πάστορες καί έκκλησίες στήν περιοχή του. 'Ελπίζω στό μέλλον νά καταφέρω νά πάω έκεί καί νά διδάξω τούς άνθρώπους. καί ιδιαίτερα τούς πάστο¬ρες, γιά τήν Όρθοδοξία.
Ό πάστορας είχε έρθει κοντά μας κατ’ εύθείαν άπό τήν στάση τού λεωφορείου. "Υστερα όμως άπό τήν σύντομη επίσκεψή του κοντά μας. πήγε νά μεί¬νει μέ άλλους χριστιανούς. Αύριο βράδυ, αύτός καί άκόμα άλλος ένας πάστορας πού έρχεται άπό μακριά γιά νά μάς δεϊ, θά μάς έπισκεφθούν στό σπίτι. Μακάρι ό θεός νά εύλογήσει τήν συνάντησή μας.
Χθές βράδυ ό Σιουμπάς μέ ρώτησε άν θά μπο¬ρούσε νά άρχίσει τήν διδασκαλία καί νά δημιουργήσει έκκλησία έδώ (εννοώντας, όμως, «άμέσως»!). Φυσικά τού είπα «ναί» καί τού μίλησα γιά τό πώς μπορεί νά γίνει αύτό μέ τόν 'Ορθόδοξο τρόπο.
Μού άνέφερε πόσο άπογοητεύτηκε καί σταμάτησε νά διδάσκει όταν ένας ιερέας άπό τό Χόνγχ Κόνγκ δέν άνταποκρίθηκε στά τηλεφωνήματά του γιά βοήθεια πριν άπό δύο-τρία χρόνια. Αλλά όταν έμαθε ότι θά ερχόμουν έγώ, ό ιερέας πήρε άεροπλάνο καί τόν έπισκέφθηκε γιά μία μέρα. Ό Σιουμπάς τόν ρώτησε άν ήθελε νά γνωρίσει τούς 30-40 ανθρώπους τής αδελφότητας με τούς όποιους είχε αρχίσει νά μοιράζεται την ’Ορθοδοξία. Ό πατήρ Κ απάντησε «όχι». Τόσο ό Σιουμπάς όσο καί ή Καμάλα είχαν συντριφθεΐ άπό την απάντηση καί σταμάτησαν άπό τότε νά συγκεντρώνουν την αδελφότητα στό σπίτι τους.
’Αρκετοί άλλοι, περιλαμβανομένων καί κάποιων ιερέων, τού ζήτησαν νά ξαναρχίσει μία εκκλησία, αλλά δέν μπορούσε νά συνεχίσει γιατί ένιωθε συγχυσμένος, έγκαταλελειμμένος καί γεμάτος απορίες. Σκεφτόταν ότι ίσως νά είχε κάνει λάθος καί νά παραπλανήθηκε. 'Ωστόσο τώρα δέν έχει καμία αμφι¬βολία.
Μοο είπε χθές βράδυ: «Τώρα μπορώ νά ξαναρχίσω, γιατί σέ εμπιστεύομαι καί πιστεύω σ’ σένα». ’Έχει καταβροχθίσει τά βιβλία πού τού έφερα καί επανειλημμένα νιώθει έκσταση, έμπνευση καί χαρούμενη έκπληξη όταν διαβάζει τά πατερικά σχόλια γιά τις γραφές. "Εχει πάρει έμπνευση καί πιστεύει ότι πολλοί Ίνδουιστές καί Βουδιστές θά γίνουν Χριστιανοί. ‘Όσο γιά τούς Προτεστάντες. θά «κατρακυλήσουν» στήν ’Ορθοδο¬ξία μέ άνακούφιση έξαιτίας τών συνθηκών πού έπικρατούν εδώ. 'Ωστόσο, όταν θά έγκαθιδρυθεΐ ή έκκλησία καί γίνει γνω¬στό, θά συναντήσει μεγάλη αντίσταση άπό τούς Ίνδουιστές, μερικούς Προτεστάντες καί τούς Μαοϊστές. Πιστεύει ότι οί τελευταίοι τελικά θά επικρατήσουν στήν χώρα. «Καί τότε τί θά συμβεΐ; Μόνο ό θεός γνωρίζει». Καί ενόσω διαβάζουμε καθημερινά τίς εφημερίδες καί μαθαίνουμε τί συμβαίνει, είναι ξεκάθαρο ότι οί Μαοϊστές ελέγχουν τήν χώρα σχεδόν σέ όλους τούς τομείς.

5 Νοεμβρίου

Γιά νά καταλάβουμε, σύμφωνα μέ τόν Σιουμπάς, πού βρί¬σκεται ή νέα ’Ορθοδοξία στό Νεπάλ, πρέπει νά γνωρίζουμε ότι οί περισσότερες χριστιανικές αδελφότητες έχουν ζωή λι¬γότερο άπό δέκα χρόνια καί ή πρώτη έγκαθιδρύθηκε πρίν άπό δεκαπέντε στήν Ποκχάρα.
Εψές πέρασα τήν νύχτα άπαντώντας σέ έρωτήσεις τού Σι¬ουμπάς γιά τήν Καινή καί τήν Παλαιά Διαθήκη. Άπό τήν Κ.Δ. τό πιό άγαπημένο του βιβλίο είναι ή ’Αποκάλυψη. Μέ ρώτησε γιά τό Κεφ. 8 καί γιά τόν ’Άψινθο. Τού άνέφερα τήν κατα¬στροφή τού Τσερνόμπιλ. τήν όποια μερικοί θεωρούν ώς τόν Άψινθο. Τόσο ό Σιουμπάς όσο καί ή Καμάλα μέ κοίταζαν άπορημένα.
«Γνωρίζετε γιά τό Τσερνόμπιλ. έτσι δέν είναι;», τούς ρώ¬τησα. Δέν είχαν ιδέα. "Υστερα μού εξήγησαν ότι πρίν άπό τίς δημοκρατικές μεταρρυθμίσεις τής δεκαετίας τού 1990, οί Νεπαλέζοι ήταν σχεδόν άπόλυτα άποκομμένοι άπό τόν υπό¬λοιπο κόσμο. Καί όπως είπε ή Καμάλα. «ήταν σάν τά παιδιά πού γνωρίζουν πολύ λίγα πράγματα». Καί νά σκεφθεί κανείς ότι μιλούσε ώς μέλος τής μικρής όμάδας ανθρώπων πού έχουν μορφωθεί.
Ό πάστορας πού είχε κάποτε άπαχθεϊ άπό τούς Μαοϊστές (βλέπε 3 Νοεμβρίου) έπέστρεψε. θέλοντας νά μάθει περισσότερα γιά τήν ’Ορθοδοξία. Πιστεύει ότι είναι ή αληθινή Εκκλησία καί θέλει νά γίνει ’Ορθό¬δοξος.
Τού εξήγησα ότι ύπάρχουν πάρα πολλά πού μπορούν νά λεχθούν γιά τήν Ορθοδοξία καί ότι δέν είναι μία φιλο¬σοφία. ιδεολογία, ή μία θρησκεία. Είναι μάλλον ένας τρόπος ζωής μίας αληθινής ένωσης καί συμμε¬τοχής στήν ζωή τού Χριστού πού λαμβά¬νει χώρα στήν Εκ¬κλησία μέσω τής λατρείας καί τής συμμετοχής στά Ά¬για Μυστήρια. Δυ-στυχώς δέν ύπάρχει ορθόδοξη εκκλησία στό Νεπάλ καί όποιαδήποτε περαιτέρω εμβάθυνση σ’ αύτά τά θέματα δέν είναι έπιτρεπτή ή πιθανή χωρίς τόν κίν¬δυνο παραποίησης. Κάποιος δέν καλείται νά «έρθει νά ακούσει», αλλά μάλλον νά «έρθει καί νά δει» τήν αλήθεια. Είναι περισσότερο θέμα γεύσης καί όρασης, παρά ακοής καί κατανόησης.
Γι’ αυτούς τούς λόγους αποφεύγω νά κάνω περισ¬σότερη κατήχηση. Γιά ειδικούς σοβαρούς λόγους όμως, έκανα μία εξαίρεση μέ τόν Σιουμπάς καί τήν οίκογένειά του. ’Αλλά οί άλλοι πού θέλουν νά γίνουν ’Ορθόδοξοι πρέπει νά περιμένουν μέχρι νά μπορέ¬σουμε νά τούς παράσχουμε τουλάχιστον μιά άρχική λατρευτική κοινότητα, στό πλαίσιο τής όποιας θά μπο¬ρέσει νά γίνει ή κατήχηση. ’Ελπίζουμε ότι αυτό θά γίνει τό έρχόμενο Πάσχα μέ μία διευρυμένη ιεραποστολική προσπάθεια.
Ό Σιουμπάς μού ζήτησε νά προσευχηθώ γιά μία γυναίκα 22 χρονών πού ονομάζεται Χιμάτ Σέντουρι. Μεταστράφηκε άπό τόν ’Ινδουισμό στόν Χριστό ύστερα άπό κατήχηση τού Σιουμπάς. Έπρόκειτο νά έρθει νά μάς έπισκεφθεϊ στήν Κατμαντού, αλλά τηλε¬φώνησε ότι δέν θά μπορούσε γιατί οί γονείς τής θύμω¬σαν πολύ γιά τήν μεταστροφή της καί αποφάσισαν νά τήν παντρέψουν μ’ έναν Ίνδουιστή γιά νά εμποδίσουν τήν πίστη της. Είπε επίσης ότι ό ίδιος γνωρίζει καί άλλες άδελφές χριστιανές, τίς όποιες χτυπούν έξαιτίας τής μεταστροφής τους στόν Χριστό όχι μόνο οί σύζυγοί τους, αλλά καί οί συγγενείς των συ¬ζύγων τους.
Κάθε μέρα ακούω για τέτοιες ι¬στορίες και γνωρί¬ζω τέτοιους ανθρώπους. Είναι για μένα ζωές ανθρώ¬πων όπως εκείνες πού διαβάζω στο βιβλίο «Πρόλογος» τού αγίου Νικολά¬ου Βελεμίροβιτς. “Έφερα τον τέταρ¬το τόμο μαζί μου. Μια μέρα ό Σιου¬μπάς τον είδε και άρχισε να διαβάζει την μία σελίδα μετά την άλλη. ’Ενόσω διάβαζε, φώναζε: «Ω! Ω!».
Εκπλησσόταν με τις ζωές των άγιων, για τις όποιες δεν γνώριζε τίποτε πριν. Μού ζήτησε να αντι¬γράψει κάποιες σελίδες γιατί οι ζωές των μαρτύρων «θα ενθάρρυναν πολλούς πού εκδιώκονται στα χωριά και τις πόλεις», θα αφήσω τον τόμο αυτόν εδώ, και όταν θα επιστρέψω με την βοήθεια τού Θεού, θα φέρω μαζί μου και τούς υπόλοιπους. Θέλει να μεταφράσει στα Νεπαλέζικα ένα σωρό πράγ¬ματα. Πάντοτε ένιωθα απογοήτευση γιατί δεν υπήρχαν περισσότερα βιβλία μεταφρασμένα στα 'Αγγλικά. Τώρα καταλαβαίνω ότι είμαστε αρκετά πλούσιοι σ’ αυτό τον τομέα των ’Ορθοδόξων μετα¬φράσεων στα Αγγλικά σε σύγκριση με το τί υπάρχει στα Νεπαλέζικα.


πηγη